سیال واسط در قسمت اواپراتور در فشار پایین تبخیر میشود که برای تبخیر نیز به گرمای نهان تبخیر دارد و این گرما را از آب در جریان در اواپراتور میگیرد و باعث سرد شدن آب گردشی میشود . سپس این سیال توسط کمپرسور مکش شده و فشار آن افزایش پیدا میکند .

بالا بردن فشار باعث میشود تا بتوانیم سیال واسط را که حالت گاز به خود گرفته را دوباره در درجه حرارت محیط تقطیر کنیم و از مایع به دست آمده در قسمت اواپراتور به شرح گفته شده بهره ببریم .

مایع تولید شده در قسمت کندانسور به قسمت کاهنده فشار (شیر انبساط) فرستاده شده و در آنجا ضمن کاهش فشار به حالت پودر در میآید و آماده جوشش و تبخیر مجدد در قسمت اواپراتور میشود و این سیکل مرتبا تکرار میشود .

در حقیقت جذب گرما از اواپراتور و دفع آن در قسمت کندانسور با استفاده از پدیده جذب گرمای نهان تبخیر و گرمای نهان تقطیر صورت میگیرد . گرمای نهان تبخیر و گرمای نهان تقطیر برای بیشتر سیالات عدد بسیار قابل توجهی است و میتوان با تبخیر مقدار کمی مبرد مقادیر قابل توجهی حرارت را جذب نمود .

معمولا از مبردهای مانند فریون و آمونیاک به عنوان سیالات واسط در چیلره استفاده میشود که کاربرد فریون ها متدوال تر است . همانطور که گفتیم تبخیر مبرد در قسمت اواپراتور باعث کاهش درجه حرارت آب در گردش در اوپراتور میشود و آب سرد در این قسمت تولید میشود.

 

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : خرید و انتخاب چیلر تراکمی